Monday, December 24, 2012

خواننده: آژدا پکان - آهنگساز: فرامرز اصلانی - سال 1978

سالها پیش از انقلاب اسلامی ایران و در روزهایی که هنوز خبری از جریان پانترک نبود روابط دو کشور ایران و ترکیه  بدون مسائل حاشیه ای و به نوعی بیشتر جنبه فرهنگی - هنری و مردمی داشت.در همین سالها بعضی از خوانندگان ترک برای اجرای برنامه و فعالیت های هنری به ایران می آمدند. این سفرها برای هنرمندان ترک علاوه بر جنبه فرهنگی هنری منبع در آمدزایی بسیار خوبی هم بحساب می آمد.چرا که در آن زمان ریال ایران در مقابل  لیر ترکیه از ارزش چندین برابری برخوردار بود.
یکی از خوانندگان بزرگ ترکیه که در سال 1977 سفری به ایران داشت خانم "آژدا پکان" بود.آژدا پکان شهرتی فراتر از مرزهای ترکیه دارد.او به زبان های اسپانیولی - ژاپنی - انگلیسی - فرانسوی و... ترانه هایی را اجرا کرده که  یکی از ترانه های فرانسوی اش مورد توجه مرجان واقع شد و توسط مرجان به زبان فارسی با عنوان "کویر دل" اجرا شد.همانطور که گفته شد اکثر آثار اجرا شده توسط آزدا پکان آهنگهایی خارجی با ترانه ای ترکی هستند.وی در سفرش به ایران و پس از آشنایی با "فرامرز اصلانی" ترانه "اگه یه روز بری سفر" اصلانی را با شعری ترکی بنام Dile Kolay اجرا کرد که این ترانه در ترکیه بسیار مورد توجه واقع شد و در سالهای بعد چندین بار با تنظیم های مختلف توسط خود آژدا و چند خواننده دیگر ترک از جمله "دنیز سکی" بازخوانی شد.

 بیوگرافی  آژدا پکان به زبان فارسی

ورژن های مختلف این ترانه (بصورت صوتی - 4 تای اول)

اولین نسخه ترانه Dile Kolay (ورژن ترکی "اگه یه یه روز بری سفر" با صدای آژدا پکان):
بخشی از کنسرت آژدا پکان در تهران احتمالا سال 1977
بخش دیگری از همین کنسرت که بصورت سیاه و سفید از شبکه من و تو پخش شد:
ترانه Dile Kolay (ورژن ترکی "اگه یه یه روز بری سفر" با صدای دنیز سکی): ترانه ترکی Gozun Aydin یعنی چشمت روشن -آژدا پکان - سال 1977 - تلویزیون ملی ایران:
فایل صوتی ترانه Dile Kolay (ورژن ترکی "اگه یه یه روز بری سفر" با صدای آژدا پکان):
فایل صوتی اجرای این ترانه توسط گیتار بوسیله یک نوازنده آماتور ترک بنام صادق گوون:

1 comment:

  1. سیاه و سفید پخش نشد! رنگی بود! یا خواستی یوتوب رو دور بزنی یا اینکه کور رنگی داری

    البته من منظورم توی برنامه‌ی تونل زمانش بود

    ReplyDelete